علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

برای بزرگمرد پژوهنده؛ دکتر عبدلی

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۱۵ ق.ظ

 کیوان پندی 

بدون تردید، تجلیل از زحمات وفعالیت های پژوهشی-فرهنگی پژوهشگران  ومحققان  ایران زمین و در این میان بزرگمرد پژوهنده ای چون دکترعلی عبدلی فقط با چند سطر نوشتن میسر نبوده وقدر دانی از ایشان نیزدر یک نشریه نمیگنجد. بااین همه برای راقم این سطور  باعث سرافرازی است که می تواند باقلم ناتوان خود در خصوص این محقق بر جسته اندکی نوشته واز این طریق قدری اندک از وی قدردانی نماید .

آشنایی با این چهره ی تالش بزرگ به اواخردهه ی سالهای هفتاد، یعنی در زمانی که در تدارک تهیه وتدوین کتاب «سرزمین و مردم فومنات »بودم برمی گردد. درآن سالها با برخی ازنوشته هاو آثار این پژوهنده وهمچنین دیگر محققان گیلانی آشناشده و حتی با تنی چند از ایشان نیزاز نزدیک دیدار داشتم و در رابطه با کار خود از اطلاعات اساتیدی همچون : جعفرخمامی زاده ، فریدون نوزاد ، عزیز طویلی ، قاسم غلامی کفترودی و از جمله آقای عبدلی بهره مند شدم و با استفاده از راهنمایی و تجربیات ایشان و به کارگیری منابع گیلان شناسی بود که آثاری را با یاری خداوند و کمک های مادی ومعنوی پدرو مادر گرانقدر پدید آوردم که البته توأم با زحمات و مشکلاتی نیز بودکه فراموش شدنی نیست .

به هرروی در آن سالها با این عزیزان از جمله جناب آقای عبدلی در ارتباط بودم و همواره از ایشان بهرمند میشدم .ایشان از جمله آقای عبدلی بی هیچ گزافه در شمارپژوهندگانی میباشندکه در نگهبانی و بارور ساختن نهال تاریخ و فرهنگ تالش سهمی فراوان داردوی بیش از سه دهه است که در زمینه تاریخ ،فرهنگ و زبان قوم تالش وهمچنین «تات» پژوهش و تحقیق دارد و دراین راه از هیچ کوششی دریغ نورزیده است.تا آنجا که می دانیم تاریخ تالش را خوب می شناسد و بافرهنگ عامه آن نیزآشنایی دارد . نوشته ها و همچنین اشعارش حکایت از آگاهی و افکار والا و روشن او دارد و پژوهش هایش نیز همواره مورد استفاده هر پژوهشگری است. آقای عبدلی از شاخص ترین فرد در عرصه ی پژوهش های تالش شناسی ایران نیز شمرده می شود و در این مهم در طی دهه های اخیر بارها بعنوان محقق بر گزیده مورد تقدیر قرار گرفته و مهم ترآنکه موفق به دریافت دکترای افتخاری از فرهنگستان ملی جمهوری آذربایجان نیز گردیده و حتی جایزه ادبی دکتر معین هم به ایشان اعطا شده است. این پیشکسوتواز جمله بنیان گذارپژوهشهای تالش شناسی در ایران علاوه بر مقلات متعدد، بیش از پانزده تألیف نیز در کارنامه کاری خود دارد که همگی ارزشمند بوده و اطلاعات مفیدی را در خود جای داده اند و بعضا" از جمله منابع مهم گیلان شناسی نیز به شمار می روند. با این تو صیف، جا دارد تا در این فرصت بدست آمده از او تقدیر بعمل آورده و افتخاراتش را نیز پاس بداریم و از آثار و فعالیت های این چهره ی شاخص در جهت غنای بیشتر تاریخ و فرهنگ سرزمینمان بیش از پیش بهره مند گردیم .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۷