علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

علی عبدلی؛ محققی نستوه

سه شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۰۵:۵۸ ق.ظ

اکبر اکسیر

علی عبدلی از شاعران دهه پنجاه با مجموعه شعر جنگل و جنازه به عنوان یک شاعر اجتماعی معرفی شد با شعرهایی اجتماعی و حماسی. بعد عشق به سرزمین مادری او را به پژوهش های تالش شناسی کشاند در نشریات محلی و استانی و کشوری از تالش و تالشان نوشت از غذاهای محلی و فرهنگ و رسوم گرفته تا معرفی بزرگان تالش. برای پژوهشهای مردم شناسانه خود خون دلها خورد و سفرها کرد و کتابها نوشت. علی عبدلی از کتابفروشی و شعر و شاعری در کسوت یک محقق نستوه برای شناساندن زوایای پهنان تالش حتی به مناطق تالش نشین جمهوری آذربایجان سفر کرد و گستره این فعالیت ها دکترای افتخاری فرهنگستان علوم باکو را برایش به ارمغان آورد همراه با حرف و حدیث های زیاد. او تالش را به عنوان مهد فرهنگ با قدمتی باستانی به اهل فرهنگ معرفی کرد. در راستای تلاشهای اساتید گرانقدری چون استاد هارون شفیقی، دکتر رهنمایی ، دکتر احسان شفیقی ، زنده یاد فرامرز مسرور ماسالی ، شهرام آزموده ..... چهره ای از تالش و بحث تالش شناسی نمایانده شد که حفاری های میراث فرهنگی در آق اولر و مریان و سوباتان از جمله نتایج این زحمات بود. رستم چرمینه کلاه هم چون رستم شاهنامه از غبار تاریخ در آمد با تنی زخمی از جنگ چالدران به همت شهرداری تالش سوار بر ارابه دو اسبی میدان نشین شد ( و بعد به یئلاق رفت ! )

جوانان فرهیخته تالشی با اخذ مدارک فوق لیسانس و دکترا به دانشگاه آستارا گسیل شدند تا به پاس زحمات معلمان دیپلم و لیسانس آستارایی مدارس تالش ادای وظیفه نمایند. هشتپر طوالش هلاکو رامبد این زخمی دوران ارباب و رعیتی چهره واقعی خود را عیان نمود و کانون میراث فرهنگی شد تا جایی که دانشگاه گیلان بخش تالش شناسی را تأسیس نمود. این ها همه در سایه تلاش قلمزنان و پژوهشگران شریفی چون علی عبدلی ها انجام گرفت. پس بر نسل امروز واجب است که به تعظیم این بزرگان برخیزند و باور کنند بزرگی این عزیزان آن ها را کوچک نخواهد کرد. علی عبدلی ها باید قدر ببیند و بر صدر نشینند . شاعر جوان دیروز ما که نام و اعتباری در شعر معاصر برای تالش کسب نموده بود حال در آستانه شصت سالگی محقق ارجمندی در تالش پژوهی است وظیفه نسل امروز تالش تداوم راه ایشان است در شناساندن پیشینه فرهنگی قوم تالش و یادشان باشد که در این راه بدون تعصب کورکورانه گام بردارند و به معرفی عظمت دیرسال تالش بپردازند که معرفی عظمت از یاد رفته تالش معرفی لیاقت فرزندان فرهیخته ایران بزرگ است. برای علی عبدلی که زحمات فراوانی در معرفی این خاک طربناک برداشته موفقیت و سلامت آرزومندم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۸