علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

بربزرگان خود ارج بگذاریم

سه شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۰۵:۵۰ ق.ظ

سید امیر ایرانی  

علی عبدلی از جمله  بزرگانی است که همیشه تحسین برانگیز بوده است . او که متولد بیست و پنجم امرداد ماه 1330 در کلور     است در طول چهار دهه تلاش خستگی ناپذیر خود زحمات بسیاری را در زمینه انجام پژوهش های نوین  و بنیادین  در رابطه با تاتی  متحمل شده و در این راستا به توفیقات بسیار بزرگ و شایسته ای دست یافته است . بی شک عبدلی تاکنون نام خود را دفتر تاریخ فرهنگ سرزمین تات نشین ها جاودانه کرده و لوح زرینی از تلاش های خستگی ناپذیر  در دفتر فرهنگ سرزمینمان بجا نهاده است .

عبدلی کاربسیار بزرگی کرده است که بی اغراق  کارنامه تلاشهای های چهل و اندی ساله او بهترین گواه و سند در این زمینه است . به پاس همه مجاهدتها و تلاشهای فاخر این استاد برجسته بجا و شایسته است که نام او  در را در لوح دلها نوشت و به افتخار او ایستاد و دست زد .

شاید یکی از ایرادهای اساسی ما  این باشد که بحق یا نابحق همه خود را شایسته تقدیر می دانیم و تلاشهای کوچک و بزرگ خود را در ترازوهای ناقص و کوچک شخصی وزن کرده و به نتیجه گیری های بسبار ناقص می رسیم . اگر کار را به یک گروه کارشناس زبده بسپاریم راه را برخود هموارتر کرده و زحمت  و تعب و رنج  عدم تقدیر را برخود هموارتر می سازیم .

عبدلی از جمله افرادی است که به انتخاب بسیاری از کارشناسان بزرگ و صاحب نظر و صاحب ذوق، گوی سبقت را از دیگران ربوده و شایسته عنوان " بهترین" است . او به واسطه تحلیل ها و تفسیرها و تالیف ها و تصنیف هایش شا یسته است که بر صدر نشیند و قدر بیند . شایسته است که نه سردیس او بلکه تندیسش ساخته شود و در جایی مناسب در منطقه مان نصب شود تا کودکانمان بدانند که حتی اگر با زبان فارسی صحبت می کنند  زبان شیرین مادریشان زبانی بوده و هست که آوازه جهانی شدنش مدیون تلاشهای این مرد و شاگردانش و همکارانش است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۸