علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

چراغ راه خیل مشتاقان

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۴۶ ب.ظ

 حسن وحدانی کلنگستانی

استاد عبدلی شاعر ، محقق ، ادیب و نویسنده و روزنامه نگار تالش یکی از برجسته ترین شخصیتهای بنام تالشان است که بدون شک خدمات ارزشمند و بی نظیرش در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری ، تاریخ، جغرافیا ، ادبیات و... باعث شده تالشان ارج و احترام ویژه ای برای ایشان قایل شده و در اکثر محافل ادبی ، علمی و فرهنگی خود، او را بعنوان یکی از برجسته ترین اساتید خود معرفی نموده و از زحمات آن استاد ارجمند قدر دانی نمایند . استاد عبدلی در بین تالشان جمهوری آذربایجان هم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تحقیقات دامنه داری هم درباره تالشان آن سوی مرزدارد .

اولین کتابی که درباره تالشان خواندم ،( تالشان کیستند) از آقای عبدلی بود . نوجوان بودم این کتاب را دست یکی از آشنایان دیدم . در آن زمان خیلی از مناطق تالش نشین را نمی شناختم . یادم هست که بیشتر با عکس های انتهای کتاب سرگرم شدم . برخی از عکس ها که وضعیت تالشان ، بازار و برخی از مشاغل تالشان را معرفی کرده بود توجه ام را جلب کرد . فرهنگ لغت تات و تالش دومین اثر ایشان بود که باعث شد تا آقای عبدلی یکی از شخصیت های مهم ذهنی من باشد و در خاطرم جاودانه شود . هر جا اسمش را می شنیدم و می خواندم احساس خویشاوندی و قرابت با ایشان می کردم. آشنای دوست داشتنی که برایش احترام قایل بودم،اگر چه ندیده بودمش.

سالها گذشت تا اینکه در سال 1373 که ایشان دبیری ویژه نامه تالش در مجله گیله وا را بر عهده داشت غزلی تالشی از بنده را بزرگواری کردند و چاپ کردند . یکسال بعد برای امانت گرفتن کتاب از آستارا تا استر آباد به منزل ایشان مراجعه کردم . میهمان عزیزی داشت، ایشان با روی گشاده از من استقبال نمود . وقتی وارد منزل شدم استاد جعفر خمامی زاده محقق و نویسنده و مترجم شهیر گیلان که زحمات فراوانی برای فرهنگ این مرز و بوم بخصوص در حوزه زبان و فولکوریک انجام داده در حال تهیه و بررسی و تصحیح مطلبی فولکوریک بودند . احساس کردم دنیایی دیگر به رویم باز شده است. اتاق کار ایشان کتابخانه بزرگی بود که بیانگر عظمت و بزرگی حوزه مطالعاتی آقای عبدلی بود . خدا را شکر امروزه استاد عبدلی چهره شناخته شده ای در محافل ادبی ، فرهنگی و هنری می باشند . استاد که زیاد نیاز به معرفی ندارند در حوزه تاریخ ، جغرافیا ، شعر و... آثار معروفی دارند که هر کدام از آنها آثاری جاویدان و ماندگار در حوزه خود می باشند که بدون اغراق می تواند راهگشای اساتید ، محققین ، دانشجویان و علاقمندان به فرهنگ و هنر تالش باشد.

استاد عبدلی در ثبت بسیاری از لغات ، اشعار و ترانه ها و تصنیف ها و ضرب المثل ها و ادبیات فولکوریک تالشی بر دیگران تقدم داشته و از این حیث بر گردن تالشان حق بزرگی دارد .

استاد عبدلی چهره ی شناخته شده ای که در اکثر محافل ادبی ، فرهنگی و حوزه تخصصی و ادبیات فولکوریک تالش حرف های زیادی برای گفتن دارد . استاد عبدلی با آثار ارزشمند و بزرگی که دارد گره از بسیار مشکلات و مجهولات تاریخی و فرهنگی و ادبی قوم تالش باز نموده و بدون شک آثار ارزشمند ایشان چراغ راهی خواهد بود برای خیل مشتاقان و محققان قوم تالش «در بعد از انقلاب آقای عبدلی اولین ویژه نامه تالش (گاه نامه) در بیست و چهارم اسفند 1371 در هفته نامه کادح رشت به چاپ رسانید»*.

استاد عبدلی به اظهار و اعتراف بسیاری از چهره های بنام تالش و غیر تالش در زمره بهترین اساتید و اثر گذارترین نویسندگان و محققان تالش بزرگ است که با گذر زمان این استاد برجسته را بیشتر و بیشتر خواهیم شناخت. با احترام ویژه خدمت افرادی که نظری غیر از این دارند امیدوارم با سعه صدر و به دور از همه حب و بغض ها با همفکری و هم اندیشی ، به اندیشی، نقد سازنده و تاثیر گذار تمام تلاش آنها صرف خدمت به قوم تالش و اعتلای فرهنگ  این قوم سختی کشیده باشیم .

*مقاله «تاریخچه نشریات به قلم شهرام آزموده از کتاب گل بانگ تالش »(مجموعه مقالات ) ص 21 و 22

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۴