علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

به جای آزردن؛ قدردان باشیم

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۵۸ ق.ظ

اکبر (ولی) قنبرزاده

تلاش­های فردی بشر، اول بستر و زمینه­ساز خوراک و کارهای گروهی و آکادمیک(علمی) بوده است برای زنده ماندن و زیستن و بقیه کارها در مراحل بعدی قرار دارد.

هر جامعه و جمعیتی با از دست دادن بزرگان و نویسندگان و مورخان و پژوهشگران خود و یا آثار و نوشته­هایشان بر این باورند که باورهای یک قوم و ملت مستندات قابل اعتنا و اطمینان تاریخ رو به نسیان و فراموشی رفته و نهایتاً به خودباختگی و محو هویت ملی و قومی می­انجامد که تازه آن وقت سرآغاز سقوط و زوال حیات هر اجتماعی خواهد بود.

در چنین زمانی اوایل دهه 1350 بزرگمردی از دیار گیلان با داشتن دغدغه فراوان قوم خویش (تالش) پا به میدان گذاشت و با تحقیقات و پژوهش میدانی برای قوم تالش و فرهنگش افتخار آفرید و کاری کرد کارستان و آثاری به جای گذاشت که امروزه محققان برای تحقیقات خود در زمینه گیلان و تالش ابتدا و در وهله اول و نخست به سراغ علی عبدلی و آثارش رفته و برای راهنمایی در پی دکتر عبدلی هستند.

براستی عبدلی کیست؟

در سال 1370 بنده بوسیله یکی از دوستان مشترک با وی آشنا شدم، در اولین دیدار اینجانب به بزرگی و منش مردمی و مردانگی ایشان پی برده و بنوعی دلباخته دکتر عبدلی گردیدم و بزرگی را در چهره­اش و در رفتارش مشاهده نمودم و این عامل باعث گردید که ارتباط کار فرهنگی­ام را با ایشان بیشتر و زیادتر نمایم و هر وقتی که مزاحم ایشان در کتابفروشی کوچکش دستان که صاحبش دل بزرگی به وسعت دریا و جنگل­های گیلان داشت با یک روحیه آرام و تبسم بر لب از ما پذیرایی میکرد و گاهاً اگر دوستی نقل قولی از رفتار دیگری به زبان می­آورد، ایشان با لبخند ملیحش جواب داده و می­گفت که وظیفه ما در حال حاضر فقط و فقط کار فرهنگی و پژوهشی می­باشد و باید با همدیگر تعامل داشته باشیم، اینجانب هیچوقت گلایه و ناراحتی­ای از ایشان ندیدم و نشنیدم، امیدوارم کلیه محققین و پژوهشگران گیلانی و تالش­زبان با الگو قرار دادن دکتر علی عبدلی کلوری برای کارهای فرهنگی بخصوص گیل و تالش مثمرالثمر باشند.

حجه الاسلام و المسلمین صدیق عربانی در مراسم سومین روز درگذشت استاد فرامرز مسرور ماسالی در مسجد مسئله مهمی از قول پیامبر نور و وحدت گفتند که در خور تعمل و تعمق است، ایشان گفتند پیامبر مکرم اسلام این انسان شایسته و امین و درستکار فرموده­اند زنان در خانه­ها نشسته و برای همسرانشان که سرکار میروند غذاهای رنگارنگ و خوشمزه پخته و تهیه ­نمایند تا شوهرانشان رمق و توان کار داشته باشند، همچنین پیامبر عظیم الشأن در مورد نویسندگان و دانشمندان و پژوهشگران فرموده که آنان در منزل خود نشسته و فقط پژوهش و تحقیق بکنند و بنویسند و بنگارند و برای نسل­های بعدی به یادگار بگذارند.

براستی ثقل زمین کجاست و ما در کجای این جهان پهناور ایستاده­ایم. یکی پاسخ بدهد که وظیفه زعمای قوم و استان و شهرستان در قبال این محققین و نویسندگان و پژوهشگران چیست، شاید رسول خدا برای آنان نیز رهنمودی داشته و قطعاً برای امرار معاش­شان رهنمود داده است و ما غافل هستیم و نمیدانیم که خداوند عالمیان باید از سر تقصیرات و کوتاهی­هایمان بگذرد که در قبال اساتید و شاعران و دانشمندان  و محققین خودمان کوتاهی کرده­ایم.وقتی وارد مغازه کتابفروشی­اش دستان که در طبقه سوم ساختمان شهرداری رضوانشهر می شوی به دلیل نبودن مشتری و سوت و کور بودن آنجا انسان از خودش شرم کشیده و ناراحت می­شود و از خود می پرسد که به راستی ما یا بزرگانمان چه کرده­ایم؟

جدیداً هم از دوستم (صفری) شنیدم که اوایل آذر 91 به دلیل عدم فروش کتاب شاید بخاطر عدم توجه مردم به کتاب و کتابخوانی که گریبان همه را گرفته و مردم خرید کتاب را از سبد زندگی فعلاً حذف نموده­اند، آقای عبدلی به منزل اثاث­کشی کرده­ و آنجا را تحویل داد. چون شنیدم حتی پول آب و برق و تلفنش هم در نمی­آمد.

واقعاً ما چند نفر مثل دکتر علی عبدلی در تالش، گیلان، ایران عزیز و کلا در دنیا داریم که برای قوم نجیب تالش چنین قلم­فرسایی کرده باشند؟

این حرف برای همیشه دوران و همیشه اوقات باید آویزه گوشمان باشد که به محققین و نویسندگان احترام گذاشته و یادمان باشد انسانها اغلب اوقات بدنبال آرزوهای دست نیافتی و بزرگ می­باشند و بنده که در متن و درون این کارهای فرهنگی بوده و هستم و تا زنده­ام و خواهم بود نیز عاری از این امر نبوده­ام.

یکی از آرزوهای بزرگ من بعنوان یکی از خادمین قوم تالش این است که دوستان و یاران قوم ما فقط و فقط قدر چنین افرادی را بدانند و بقول شاعر:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را              تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

سالها سالم و سرزنده و پاینده باشید دکتر عبدلی عزیز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۵