علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

دکتر عبدلی؛ تالش شناسی جهانی

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۲۷ ق.ظ

 

حسین حاجت پورقلعه رودخانی

بی شک اظهار نظر  کردن در مورد بزرگان و اندیشمندان و پژوهشگران توانا که عمری را صرف تحقیقات کردند تا آیندگان در مورد تاریخ و تمدن و فرهنگ خودشان بدون هیچ گونه زحمتی اطلاعات کسب کنند کار آسانی نخواهد بود.

دکتر عبدلی یکی از همین محققین شاخص است که خدمات بی شائبه و بزرگ و ماندگاری را به قوم تالش ارائه داده است  که این خدمات ارزنده منجر گردیده که دکتر عبدلی برای همیشه در قلب این قوم جای گرفته باشد و تاریخ همیشه از این مرد پژوهشگر به نیکی یاد خواهد کرد و ماندگار خواهد بود.

من به شخصه دو سه کتابی بیش از دکتر عبدلی نخوانده ام ولی با همین اطلاعات کم خودم از دکتر عبدلی می توانم بگویم که نامبرده محققی بسیار  تواناست که هویت فرهنگ و تمدن قوم کادوسیان ( تالش ) را با آثارش احیاء نموده است و این قوم با تمدن بسیار کهن را به دنیا شناساند و بدون هیچ تردیدی این کار دکتر عبدلی یک کار عظیم تاریخی و موفقیت آمیز برای مردم این کهن دیار خواهد بود که بایستی قدردان این اندیشمند تالش زبان بود. آثار تحقیقاتی و پژوهشی دکتر عبدلی که به رشته تحریر درآمده و در حال حاضر به صورت کتابهای متعددی به دست من و دیگران قرار دارد و ما بدون هیچ مشکلی می توانیم در مورد قوم تالش ( کادوس) برای دیگران اظهار نظر کنیم و سرگذشت این قوم را برای دیگران بازگو کنیم بی شک حاصل زحمات و تلاش مضاعف و شبانه روزی یک مرد بزرگ می باشد که زمان زیادی را برای گردآوری این اطلاعات اختصاص داده است و هزینه های زیادی در این زمینه تقبل نموده است پس بی گمان دکتر عبدلی تالش شناس است که نه تنها به مردم تالش بلکه به بشریت خدمت کرده ومحبوب خواهد بود. البته هر محقق و پژوهشگر موفقی فقط متعلق به قوم و ملت خود نیست بلکه تعلق به بشریت و مردم کره زمین دارد چرا؟ زیرا که از پژوهشها و تحقیقاتش کلیه انسانهای کره خاکی استفاده خواهند کرد پس دکتر عبدلی پژوهشگر و محقق از تالش زمین است که محبوبیت جهانی دارد. بنظرم دکتر عبدلی دین خود را نسبت به قومش و ملتش ادا نموده و مردم این کهن دیار بایستی احترام خاصی برایش قایل شده و قدردان آثار و تحقیقات دکتر باشند. پس دکتر عبدلی از نیکان و بزرگان علمی و چهره های شاخص قوم تالش (کادوس) هست و خواهد بود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۶