علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

چند نظر کوتاه در مورد علی عبدلی

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۲۵ ب.ظ

دکتر فریدون جنیدی:

جناب آقای عبدلی پژوهنده ای ست که زمان پربار زندگی اش در راه پژوهش در فرهنگ ایران می گذرد.

دکتر جابر عناصری :

علی عبدلی بلد راه ما به میان عشایر تالش است .هم اوست که جامعه عشایری تالش را به ما می شناساند . به مهارت ، چیرگی و شناخت او از سرزمین تالش آگاهی داریم .او قبلا امیر غافله تالش شناسی شده و به سوزن خونپالای مژگان، کتابهایی  از زندگی تالشان آراسته و زبان قوم تالش را به ما شناسانده است .

دکتر نوروزعلی محمداف :

آثار آقای عبدلی از کتاب های پایه ماست. این کتاب ها بدون واسطه به زبان و فرهنگ و تاریخ تالش بستگی دارد. وجود این آثار برای تالش ایران یک امتیاز بسیار بزرگ است. با آن آثار در ایران مکتبی بنا گذاشته می شود که در آینده اهمیت خاصی خواهد داشت.

 

پرفسور گارنیک آساتوریان :

استاد عبدلی آغازگر تالش شناسی به معنی فراگیر و روشمند است . او پژوهشگری تاثیرگذار در حوزه ایران شناسی ست و در باره ارزش زحمات ایشان هرچه بگوییم؛ کم است .

دکتر دانیئل کوئیتزا :

در کشورما ( ایتالیا ) محققان و استادان دانشگاه  از فرهنگ تاتی و تالشی و دیگر آثار علی عبدلی استفاده می کنند.

دکتر علی رفیعی جیردهی :

بی شک استاد عبدلی یکی ازپیشگامان تحقیق درباره تالش است و تا جایی که بنده دریافته ام توفیق ایشان دراین راه بسیاربوده است . آثار محققانه این پژوهشگر برای شناختن و شناساندن فرهنگ و تمدن اقوام گیلان، بخصوص تات و تالش ، دستاورد گرانسنگی است که نشانگر تلاش های ارزشمند و عالمانه ایشان برای اعتلای تمدن دیرپای این منطقه از کشور عزیز ماست .

آرمین حیدریان :

بدون آثار استاد عبدلی اصلا تالش شناسی معنایی نداشته و ندارد.  فکر نمی کنم از این به بعد هم کسی بتواند اثری همتای آثار ایشان را خلق کند. مگر هزار سال بگذرد تا مادر تالش یکی چون عبدلی بزاید. خلاصه سخن این که در تمام دنیا تالش  را با عبدلی می شناسند.

 

بازعلی غفوری :

علی عبدلی یکی از نادر شخصیت های تاریخ تالش است . او زحمات فراوانی برای احیای فرهنگ تالش کشیده و کتاب های متعددی در این زمینه تالیف کرده است . علی عبدلی با وجود خدمات شایانی که به جامعه تالش نمودده است، برخی از اشخاص به غیر بومی بودن او خرده می گیرند. اما کدام بومی تالش به اندازه ایشان به تالش خدمت کرده است؟ .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۶