علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

برگی از دفتر مشاهیر تات و تالش

علی عبدلی

علی عبدلی کوشش های ادبی و پژوهشی اش را در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به گروه نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد . از آن زمان کنش های پژوهشی خود را به گونه تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی ادامه داده است ودر این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات ، روزنامه نگاری ، اجرای پروژه های تحقیقی ، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش ،تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برترکشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است:

اشاره : منبع مطالب این سایت = یادنامه دکتر علی عبدلی، نشریه شریف، دوره دوم، سال اول، شماره 14، اسفند 1391

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

مقام دکتر عبدلی را بزرگ بداریم

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۱۱ ق.ظ

 مقام عبدلی را بزرگ بداریم

نوشته دکتر راشد جعفرپور

خلاصه به تحقق پیوست آن آرزوی دیرینه ما . روزگاری در نشریه نوید شاهرود ، دو صفحه را به پاسداشت خدمات ارزنده علمی و فرهنگی دکتر عبدلی اختصاص دادم . اما برخی از فرهنگیان منطقه بر من خرده گرفتند که ایشان تحصیلات دانشگاهی ندارند و شما چرا اینهمه ایشان را بزرگ معرفی نموده اید . جالب است بدانید در همان زمان گفتم که این حداقل کاری است که از دست من برآمده است .

اهل قلم و فرهنگ بدانید که دکتر عبدلی حق زیادی بر فرهنگ و زبان تاتی دارد . او از اولین پژوهشگران تاتی است . کتاب تاتها و تالشهای او از اولین آثار مکتوبی است که تاتی را معرفی نمود و آنهم تاتی کلور را .

دوستان! تات شناسی با دکتر عبدلی شروع شد. خیلی ها حرف زدند و می زنند، اما براستی این علی عبدلی بود که جسارت کرد و کتاب برای معرفی تاتهای کلور منتشر کرد، روش تحقیق منحصر به خودش را پیاده کرد و راهی دراز پیمود تا بشود دکتر علی عبدلی. دوستان، دوستانی که تاتی را دوست دارید عبدلی را آنگونه که استحقاق دارد معرفی نمایید.

یادش بخیر تعطیلات عید نوروزی بود که خدمتش به منزلش رفتیم و عیدی گرفتیم . کتابخانه شخصی اش برابر کتابخانه حداقل 10 نفر کتاب خوانهای حرفه ای با تحصیلات ارشد و دکترا بود .

بسیار گرم از ما پذیرایی نمود . از ایشان پرسیدم چرا در کتابهایت همیشه تاتی را با تالشی پیوند می دهی و کتابی مختص تاتی نمی نگاری .

لبخندی زد و گفت : در بین تاتها چندان مشتری ندارم . در بین تالشان حداقل در روز انتشار 500 مشتری جدی دارم اما برای کتابخانه تات ها باید بطور مجانی کتاب تقدیم کنم . خیلی ناراحت شدم ، ما که مدعی علم و ادب زیادی هستیم حال چرا حتی یک محقق بزرگ تات شناسی چند مشتری جدی برای خرید کتابش نداشته باشد . البته موضوعی که در نوید شاهرود هم در انتشار نوید شاهرود به خوبی مشاهده کردم .

با هم در لوازم التحریر فروشی اش مدتی نشستیم و صحبت کردیم . کودکی یک پاک کن می خواست و استاد در بین لوازم گشت تا پاک کن را پیدا کند . بعد از دو سه دقیقه پاک کن را پیدا کرد و گفت ببین با محقق در کشور ما چگونه برخورد می شود برای امرار معاش باید با فروش مداد پاک کن اقدام کنم . بسیار ناراحت کننده بود . روز خوبی بود و به یاد ماندنی .

اما از خبر نکوداشت دکتر بسیار خوشحال شدم از قدرشناسی مردم تالش .

دوستان ! باید پذیرفت کسی که دکترای افتخار را از کشور دیگری دریافت کرده؛ ما چه کرده ایم . آیا حالا وقت استراحت دکتر علی عبدلی نیست. آیا کم از تحصیلکردگان دارای مدرک تلاش نموده است؟ باور کنید چندین برابر تحصیلکردگان آکادمیک تلاش و تحقیق نموده است .

باور کنید که حالا وقتش است که مقام عبدلی را بزرگ بداریم. چه مادی و چه معنوی .

من آن زمان به اعضای محترم شورای اشلامی شهر کلور حتی پیشنهاد دادم دو تا از کوچه های کلور را یکی به نام دکتر علی عبدلی به پاس خدمات ارزنده فرهنگی که به زبان و فرهنگ تاتی نموده اند و یکی هم به نام استاد شاعر جمشید حداد که بالغ بر 6000 بیت شعر تاتی به زبان تاتی سروده اند که در نوع خود بی نظیر بوده و هست اما کسی توجهی نکرد .

اکنون تالشان قدر این محقق بزرگ را دریافتند و قدمی ارزشمند برداشتند اما هنوز شورای اسلامی شهر کلور و دیگر دست اندرکاران منطقه تات نشین شاهرود اقدامی برای این دو عزیز نکرده اند . امیدوارم هرچه زودتر اقدامی دراینخصوص صورت پذیرد .

تهیه و رونمایی تندیس دکتر علی عبدلی به مناسبت چاپ سوم کتاب «تالشان کیستند» بود که در« فرهنگ کده تالش » شهر رشت برگزار شد.

در این مراسم جمعی از محققان ،هنرمندان و اساتید ایرانی و خارجی دعوت شده بودند. که آقای دکتر آساتوریان، دکتر رفیعی ، ذبیح الله سماپور و آرمین فریدی به شرح فعالیت های علمی و پژوهشی و 40 سال خدمت فرهنگی دکتر عبدلی پرداخته و از ایشان به عنوان آغازگر تالش شناسی به معنی فراگیر و روشمند و پژوهشگری تاثیرگذار در حوزه ایران شناسی یاد نمودند.

همچنین آقای نقی مهرپویا شاعربرجسته تالشی زبان ، شعر بلندی را که به « دکتر عبدلی» هدیه کرده بود، برای حضار خواندند.

در پایان مراسم ، از کتاب «تالشان کیستند» و تندیسی که به سفارش فرهنگ کده تالش ساخته شده است، رونمایی به عمل آمد و لوح تقدیر و هدایایی نیز به وسیله رئیس پژوهشکده گیلان شناسی به علی عبدلی اعطاء گردید

امید است چنین اقدامی برای مشاهیر منطقه تات نشین از جمله آقای دکتر عبدلی و جمشید حداد انجام گیرد .

منبع : وبلاگ خیال

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۷